Instagram: van chronologisch naar relevantie

instagram logo compas

Instagram: van chronologisch naar relevantie

Op dit moment toont Instagram -de app voor foto’s van eten, drank en selfies- de foto’s chronologisch en dat zorgt voor enkele problemen. Volgens het sociale medium zie je als gebruiker 70 procent van je newsfeed niet. Dit heeft als gevolg dat je hoogstwaarschijnlijk de foto’s die je het liefst wil zien, niet altijd te zien krijgt.

Om dit op te lossen zal Instagram binnenkort de volgorde van de foto’s veranderen. Je zal dus die foto’s waarvan Instagram denkt dat je het meest van houdt eerst zien, gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, de relatie met de persoon die post en de timing van de post. In plaats van chronologisch, zullen de posts dus op relevantie gesorteerd worden op jouw newsfeed.

Wanneer je favoriete voetballer na de match, ‘s avonds een foto post op social media (uiteraard dus ook op Instagram), zal deze foto de volgende morgen op je wachten in je newsfeed, ongeacht hoeveel accounts je volgt of in welke tijdzone je woont. De volgende keer dat je vriend een mooi bordje fotografeert, zal je dat dus zeker niet hoeven te missen 😉

Deze veranderingen zullen in de komende maanden worden uitgerold en zal voor wat strategische veranderingen bij bedrijven zorgen. Eerst en vooral zal de competitie op Instagram zwaarder worden, de content zal goed genoeg moeten zijn om opgepikt te worden door het algoritme. Ook het bereik kan verminderen, net zoals toen Facebook het algoritme veranderde bij de ‘Facebook Pages’. Het grootste voordeel van zo’n gefilterde newsfeed is het feit dat gebruikers per sessie langer op Instagram zullen zitten omdat er minder ‘niet-relevante’ content aanwezig zal zijn.

Het valt nog maar af te wachten wat de echte impact van deze veranderingen zullen zijn.