Online marketing uitspraken ontkracht

online marketing uitspraken ontkracht

Een goed online marketing bureau kiezen is niet altijd evident. Instinctief zou je voor de goedkoopste kiezen. Waarom het dubbele uitgeven voor iets dat je aan de helft van de prijs kan vinden? Waarom zou je kiezen voor een online marketing bureau dat niet de eerste plaats op Google kan garanderen terwijl een ander bureau dat wel kan?

Toch willen we je behoeden voor enkele online marketing bureaus die je misschien door hun straffe uitspraken en beloftes proberen te overtuigen. Hieronder ons standpunt op enkele van deze uitspraken.

Algemene online marketing uitspraken

 

“Goed aanwezig zijn binnen zoekmachines is het belangrijkste van online marketing”

Dit kan het geval zijn. Maar of het dat ook echt is, is afhankelijk van jouw bedrijf en je online marketing strategie. Voor het ene bedrijf is social media een veel belangrijker kanaal dan zoekmachines. Voor een ander bedrijf kan dat email zijn.

Alles hangt af van je online marketing strategie. Wanneer je doelgroep amper op zoek gaat naar je producten/diensten in zoekmachines, dan kan het zijn dat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf misschien minder waardevol is en je dat budget/die tijd beter inzet op andere kanalen.

SEO (Search Engine Optimization) uitspraken

 

“Wij beloven een gegarandeerde eerste positie in Google”

Van zodra een dergelijke uitspraak gemaakt wordt, moet je op je hoede zijn. In de wereld van SEO (Search Engine Optimization) komen deze uitspraken helaas regelmatig voor. Met een beetje gezond boerenverstand snap je vanzelf waarom dit niet gegarandeerd kan worden waargemaakt. Er is slechts één eerste positie in Google. Wat als jouw concurrent naar hetzelfde bedrijf zou stappen?

“We zorgen voor een betere positie door zeer veel links van externe websites naar jouw website te linken”

Linkbuilding, ofwel links leggen van externe websites naar jouw website is een belangrijk onderdeel om een hogere positie te krijgen in zoekmachines als Google. Toch moet er hier voorzichtig mee omgegaan worden. Vaak worden er hiervoor “Black Hat” technieken gebruikt. Deze druisen in tegen de richtlijnen van Google. Aangezien Google steeds slimmer wordt om deze technieken te ontdekken zal het je niet verbazen dat te veel links leggen, je positie niet zal verbeteren. Zeker niet wanneer deze links van ‘spammy’ websites komen.

Vaak worden er bij deze Black Hat technieken links gekocht via Private Blogging Networks. Dit zijn netwerken waarbij er domeinnamen opgekocht worden die (net) verlopen zijn. Die domeinnamen hebben vaak een jarenlange goede reputatie gehad. Er zijn veel links opgebouwd, Google heeft een goede autoriteit aan het domeinnaam toegekend etc.
Tussen deze domeinnamen worden er vervolgens links aangelegd om elkaar te versterken.

Wanneer er uiteindelijk vanaf deze domeinnamen links geplaatst worden naar jouw website zal je website waarschijnlijk een betere positie krijgen. Valt het Google op dat er op deze manier gewerkt wordt, dan mag je het vergeten. Je website kan (enorm) zakken in de resultaten of zelfs volledig uit de Google-index verwijderd worden. Resultaat: een website dat niet gevonden wordt in Google en waarvan het nóg moeilijker is om terug beter resultaat te krijgen.

 

“We hoeven niets aan je website aan te passen om een hogere ranking te krijgen”

Bij dergelijke uitspraak zal er opnieuw gebruik gemaakt worden van black hat technieken. Technieken waardoor je bij Google op het strafbankje terecht komt!

 

“Wij weten precies hoe Google websites een ranking geeft”

google algoritme

afbeelding via searchengineland.com

*Zucht* … Google geeft websites een bepaalde positie op basis van een algoritme. Dat algoritme bestaat uit honderden factoren. De ene factor is al belangrijker dan de andere. Maar wat precies al deze factoren zijn dat weet niemand. En al was er iemand dat het wist, dan zou dit niet lang hét exacte algoritme zijn. Het algoritme wordt namelijk zo’n 500 à 600 keer per jaar aangepast.

Wel geeft Google richtlijnen mee om zo goed mogelijk te scoren. De belangrijkste conclusie van die richtlijnen? Je website optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid en relevantie voor de bezoeker.

 

SEA (Search Engine Advertising) uitspraken

 

“Voor SEA moet er niets aan de website aangepast worden om meer bezoekers te genereren”

In se is deze uitspraak correct. Er hoeft niets aangepast worden aan je website om meer bezoekers te genereren met SEA. Wel is het belangrijk om te weten dat als je het maximale uit SEA wilt halen, de kans groot is dat je website (licht) aangepast moet worden.

Of je advertentie wordt weergegeven of niet is afhankelijk van 2 factoren. Het maximale bedrag dat je wilt betalen per keer dat er iemand op je advertentie klikt en je kwaliteitsscore.

Deze kwaliteitsscore is opnieuw gebaseerd op 3 factoren:

  1. De Click-Through-Rate van je advertentie: hoe meer mensen op je advertentie klikken nadat je website is weergegeven, hoe hoger de kwaliteitsscore
  2. De advertentierelevantie: hoe relevanter je advertentie is voor de zoekopdracht, hoe hoger de kwaliteitsscore
  3. De ervaring op de bestemmingspagina: hoe beter de landingspagina in elkaar zit en een antwoord geeft op de zoekopdracht van de bezoeker, hoe hoger de kwaliteitsscore

kwaliteitsscore adwords

Deze laatste houdt dus in dat je pagina snel genoeg moet laden, er de juiste content moet staan (bvb de juiste woorden gebruiken op de juiste plaats) etc.
Om alle factoren die de kwaliteitsscore bepalen te optimaliseren, zal er dus waarschijnlijk ook aan de landingspagina gewerkt moeten worden.

Social Media uitspraken

 

“Social media is gratis”

Tenzij je tijd je niets waard is, is social media niet gratis. Niet alleen kost het tijd maar grote kans dat het je ook geld zal kosten.

Wil je opvallen in de massa, dan moet je werken met goede, liefst ook nog eens creatieve content. Mooie afbeeldingen gebruiken, video’s opnemen en bewerken, teksten met échte toegevoegde waarde schrijven etc. dat is niet gratis.

Bovendien is, bijvoorbeeld, het organisch bereik van een Facebook pagina behoorlijk laag. Ga er maar vanuit dat ongeveer 10% van de mensen die je pagina leuk vinden je updates te zien krijgt. Hoe meer interactie er komt op je updates, hoe meer mensen je berichten zullen zien. Maar viraal gaan en je update als een lopend vuurtje de wereld laten veroveren, dat is allesbehalve een gemakkelijke opgave.

De oplossing tegen dit lage organische bereik? Adverteren/posts promoten/… Met andere woorden; betalen voor je bereik. Dit is uiteindelijk ook het verdienmodel van de social media kanalen.

 

Ken je nog andere uitspraken waar jij twijfels bij hebt? Laat ze ons gerust weten via info@digitaalcompas.be, Facebook of Twitter.

 

Deel dit bericht

Lees ook