Waarom is SEO belangrijk?

Boek met bril

Is zoekmachine optimalisatie belangrijk? Het antwoord is ja. Ik verwacht niet dat je dit van mij aanneemt, oordeel zelf na het einde van dit hoofdstuk. Laten we beginnen met enkele opvallende cijfers afkomstig uit de Digimeter van Iminds. De digimeter is een jaarlijks rapport dat elk jaar het bezit en gebruik van media onderzoekt. Uit de Digimeter van 2015 blijkt dat 91,2% van de Vlamingen een internetconnectie in het huishouden heeft. Dit wil zeggen dat slechts minder dan 10% van de Vlamingen geen mogelijkheid heeft om te surfen. Wat nog meer opvalt is het feit dat 74% van alle computergebruikers al iets online gekocht of verkocht heeft en dat zelfs 94% van de computergebruikers maandelijks iets via een zoekmachine opzoekt.

Bovenstaande cijfers tonen je dat het belangrijk is om als bedrijf een website te hebben, gelukkig is dit ook al bij de meeste ondernemers doorgedrongen. Wist je dat in 2014 75% van alle ondernemingen in België al een bedrijfswebsite hadden? Heeft jouw bedrijf nog geen website? Maak hier dan dringend werk van. In 2013 hadden 88% van de bedrijven die failliet gingen geen website. Is er een verband? Wie weet, het is zeker wel een indicatie dat deze bedrijven niet mee gingen met hun tijd.

Ik wil alleen maar benadrukken dat het online verhaal enorm belangrijk geworden is en ik heb geen cijfers nodig om te weten dat dit alleen nog maar belangrijker zal worden.
Door deze cijfers weten we ondertussen dat het belangrijk is om een website te hebben en dat veel bedrijven dit ook al hebben. Het enige minpunt, vanuit mijn standpunt als SEO professional weliswaar, aan dit alles is het feit dat het allemaal competitiever wordt. Waar het vijf jaar geleden allemaal nog gemakkelijk was, is dit nu zeker het geval niet meer.

De consument verwacht dat je overal toegankelijk bent en dat zorgt voor heel wat  kopzorgen bij ondernemers. Eerst en vooral moet je als ondernemer tijd en geld investeren in het creëren van de website, moet je actief aanwezig zijn op sociale media én dat is nog niet goed genoeg want je moet ook nog eens in de zoekmachines te vinden zijn. Waarom dit belangrijk is?
Stel, je hebt een bedrijf dat natuursteen verkoopt en 75% van alle bedrijven die natuursteen verkopen hebben een website. Dit wil zeggen dat jij als bedrijf met 75 procent van de totale markt moet vechten voor de aandacht van één consument. Waar je offline als klein bedrijf enkel regionaal voor die aandacht moet strijden, is dit nu op Vlaams of zelfs nationaal niveau of nog erger, het kan zelfs op internationaal niveau. Wil dit dan zeggen dat het hopeloos is? Zeker niet! Je moet gewoon zorgen dat je beter gevonden wordt dan de rest van de competitie. Hoe doe je dat? Door het schrijven van extreem relevante content in combinatie met zoekmachine optimalisatie.

Ik stel het hier nu heel simplistisch voor, maar je moet weten dat dit niet eenvoudig is. Enerzijds duurt het een tijdje voor je opgepikt wordt door de zoekmachines en anderzijds is het schrijven van relevante content moeilijker dan je zou denken. Het komt er dusdanig op neer dat je als bedrijf moet schrijven wat de consument wil lezen en het moet dan ook nog eens beter zijn dan dat van je concurrenten. Je kan het vergelijken met een krant. De beste en meest gelezen artikels van een krant staan ook vermeld op de voorpagina. Iedereen heeft deze gezien en deze krijgen uiteraard ook de meeste aandacht. Wil je dus dat mensen bij zoekmachines doorklikken op jouw website? Dan moet je ervoor zorgen dat je ondanks de zware competitie de voorpagina haalt in Google.

Bovenstaande toont aan dat Zoekmachine optimalisatie voor visibiliteit zorgt. Maar het mooie aan zoekmachine optimalisatie is niet enkel het verhogen van de zichtbaarheid en vindbaarheid, het heeft nog tal van voordelen waar je in eerste instantie niet aan zou denken.

SEO IS GEEN KOST MAAR EEN INVESTERING

Voor we verder gaan wil ik dat je één ding onthoudt, SEO is geen kost maar een investering. Het is een investering waar zowel jij als je toekomstige klanten mee gebaat zijn. Waarom?

Heel simpel, ten eerste verhoogt het de gebruiksvriendelijkheid van de website. Een gebruiker zal bijvoorbeeld beter kunnen navigeren op de pagina, een verbeterde laadsnelheid van de website zorgt voor minder frustratie en een goede ‘mobile responsive’ website zorgt voor een verbeterde ervaring voor de mobiele gebruikers. Je begrijpt wel waar ik naartoe wil, het verbeteren van de website voor de zoekmachines brengt een verbetering voor de gebruiker met zich mee.

Een tweede grote voordeel aan zoekmachine optimalisatie is dat je mensen bereikt terwijl ze product informatie op zoeken. Dit is het grote verschil tussen SEO en andere vormen van online marketing. Waar advertenties vaak de mensen storen met een verkooppraatje is dit juist het tegenovergestelde bij zoekmachine optimalisatie. Je kan hen tijdens het koopbeslissingsproces met goede content naar je website leiden en wie weet laten converteren. Bovendien is het verkeer dat naar de website komt nog eens relevanter dan bij andere vormen van online marketing.

Zoekmachine optimalisatie maakt je merk of bedrijf ook geloofwaardiger. Dit klinkt als larie maar het is wel zo. Het uiteindelijke doel van zoekmachine optimalisatie is dat je op de belangrijke en relevante zoekwoorden voor jouw bedrijfsactiviteit hoog scoort. Wanneer je ook effectief in de top drie wordt weergegeven krijg je enerzijds veel meer clicks dan op pakweg de tweede pagina maar bovenal word je ook geloofwaardiger gepercipieerd. Denk eens na over hoe jij zoekt. Hoe vaak klik je op de eerste drie zoekresultaten in vergelijking met de andere zoekresultaten? Hoe vaak geloof je ook echt wat er staat omdat Google het op de eerste plaats zet?

Dit blijkt ook uit cijfers van Advanced web ranking waar ze gegevens bijhouden van de click-through-rates op het eerste zoekresultaat. De click-through-rate (CTR) is het percentage mensen die doorklikken ten opzichte van alle mensen die het zoekresultaat gezien hebben. Uit de cijfers blijkt dat de Click-through-rate in maart 2016 voor het eerste desktop zoekresultaat 33,11% bedraagt. Voor mobiel bedraagt de CTR 31,56%. Wanneer we de CTR van het eerste zoekresultaat vergelijken met het tiende zoekresultaat zien we een significant verschil. Waar het op desktop bij het eerste resultaat 33,11% bedraagt, is dit bij het tiende zoekresultaat nog slechts 1,64%. Ik moet er wel bij zeggen dat deze cijfers niet enkel voor België zijn maar op internationaal niveau berekend zijn.

Om deze blog af te sluiten ga ik de vraag nogmaals stellen.  Is SEO belangrijk? Ik hoop oprecht dat je na het lezen het belang van SEO kan inzien.

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *